Waarom rij ik met een gravelbike?

Samengevat in één woord: COMFORT. Ik fiets zowel graag op de weg als offroad, maar globaal gezien komt het er meer van om op de weg te rijden. Als je me zou vragen mijn ‘perfecte’ rit in cijfers weer te geven, dan denk ik aan: 130 km, 80% weg en 20% offroad, 2000 hoogtemeters met korte maar ook enkele langere beklimmingen aan maximum 10%. "Waarom kies je dan voor een gravelbike?", hebben veel mensen me al gevraagd. Wel, ‘comfort’ dus.

Waarom comfort? Je hebt de dikkere banden, voor mij persoonlijk 30 mm voor echte ‘klim-weg-ritten’ en 35 tot 40 mm voor alle andere ritten. Het is onmogelijk dergelijke banden te steken op ‘traditionele’ racefietsen (maar omgekeerd gaat uiteraard wel). "Rij je daarmee niet veel trager?", krijg ik al eens te horen. Volgens mij maakt dit voor de doorsnee liefhebber weinig of geen verschil. Maar rij eens met 25 of 30 mm banden op kasseien, slechte wegen of een gravelstrookje, je zal merken dat die 5 mm dan wel een groot verschil maken.

Het zijn uiteraard niet alleen de banden die voor meer comfort zorgen. Kort samengevat: je hebt ook de specifieke geometrie/positie die comfortabeler is, schijfremmen die beter zijn dan velgremmen, steekassen die je fiets stabieler maken, een breder stuur voor meer controle, tubeless banden die quasi niet lek kunnen, meer bevestigingspunten dus meer mogelijkheden… Meer gedetailleerde info over al deze kenmerken en nog wat meer kan je vinden in een vorig artikel ‘Gravelbike vs Racefiets’.