wat er zoal bewoog

We naderen het einde van 2018 en je kan stellen dat er dit jaar enkele opvallende trends een doorbraak gekend hebben.

Enerzijds is het duidelijk geworden dat (race)fietsen met schijfremmen niet meer weg te denken zijn uit de fietswereld. Deze evolutie zal zich ongetwijfeld voorzetten naar 2019. Meer en meer modellen gebruiken nu ook al flatmount schijfremmen, dewelke (gelukkig) veel aangenamer zijn om te monteren en af te regelen, vind ik zelf dan toch. Ik denk niet dat de velgremmen zo direct zullen verdwijnen, maar de weegschaal zal toch duidelijk overhellen naar de schijfremmen vermoed ik.

Dan heb je de 1x aandrijflijnen. Zeker voor die fietsers die niet direct van plan zijn tochten met veel lange en steile beklimmingen te combineren met hoge snelheden op het vlakke is de 1x aandrijving een stuk eenvoudiger. In het MTB is deze opstelling trouwens al helemaal ingeburgerd. Vooral voor gravelbikes, vakantiefietsers en woon-werkverkeer zie ik deze 1x wel helemaal doorbreken. Ik denk dat dit wel een boost zou kunnen krijgen met de Sram 1x12 road die op komst zou zijn? Ze willen het niet bevestigen toen ik hen een berichtje stuurde, maar ze willen het zeker ook niet ontkennen :-)

En dan heb je de dikkere banden.  Afgelopen jaren zijn de racefietsbanden van 23 via 25, 28 en 30 mm gegroeid. Kijk naar Van Aert die in de Roubaix Schwalbe G-One 30 mm banden gebruikte. Het voordeel van een bredere racefietsband is dat je die met een veel lagere bandendruk kunt rijden. Daarmee wordt het fietsen over ruwer terrein een stuk comfortabeler dan op 23 mm banden met 9 bar. En daarbij komt nog dat veel liefhebbers graag kiezen voor meer comfort, en dat heb je natuurlijk absoluut zeker wel met een dikkere band. 

Tubeless op de racefiets? Misschien, maar geen trend die helemaal doorbreekt, toch nog niet dit jaar. In het MTB zeker al een vast gegeven en voor de Gravelbikes een absolute aanrader maar voor de racefiets, ik weet het niet...?

Dan heb je de Gravelbikes, all-round fietsen met dikkere banden, schijfremmen, een meer comfortabele positie... gaan die meer en meer te zien zijn in het straatbeeld? Ik denk het wel, dan toch bij de categorie fietsers die graag eens wat lichte offroad doen en die meer focussen op comfort dan op snelheid. 

Bikepacking zie je ook meer en meer, deze gaat goed samen met de trend Gravelbikes en zal zeker nog meer doorbreken dan nu al het geval is. Alles voor een paar nachten kamperen op je fiets gooien en er op uit trekken, het avontuur tegemoet spreek meer en meer mensen aan. 

We zullen zien...