Gravelbike vs Racefiets

RLT9RDO_4star_Ultegra_black_1200x757.jpg

Waar zit nu juist het verschil tussen gravelbikes en ‘gewone’ racefietsen? 

1. Geometrie

De geometrie van een gravelbike is meer ‘relax’. De stuurbuis is vaak langer en de stuurhoek is iets schuiner voor meer ontspannen sturen (minder zenuwachtig dan een racefiets en minder responsief op technische offroad gedeelten dan een ‘crosser’). De trapas bevindt zich over het algemeen iets lager dan bij een cyclocrossfiets. Gravelbikes hebben ook een langere wielbasis waardoor ze stabieler zijn op de weg en bij het rijden over onvoorspelbare ondergronden zoals gravel. Bovendien zorgt dit voor extra stabiliteit en comfort. Een aflopende bovenbuis biedt een betere standover-hoogte, wat handig is bij het afstappen. De langere stuurbuis garandeert meer comfort en een rechtere zithouding.

2. Schijfremmen

Alle gravelbikes hebben schijfremmen, meestal hydraulische. Deze zijn krachtiger en zorgen dus voor meer vertrouwen bij het offroad rijden en presteren goed onder de meest uiteenlopende omstandigheden. Je zult versteld staan van hun efficiëntie wanneer je in de regen of modder rijdt.

3. Bredere banden

Gravel frames en voorvorken worden zo ontworpen dat ze geschikt zijn voor bredere banden. Deze garanderen niet alleen meer comfort op hobbelige of onverharde wegen, maar zorgen door hun vormgeving ook voor meer grip op de ondergrond.

4. En dan nog dit...

- Veel producenten voorzien de fietsen van bevestigingspunten voor het monteren van een bagagedrager of spatborden. Dit biedt je de mogelijkheid de perfecte fiets samen te stellen voor woon-werkverkeer of als vakantiefiets. De perfecte ‘allrounder’ mag je zeggen.

- Bij veel gravelbikes worden de banden tubeless gemonteerd, zonder binnenband en met latex antilek vloeistof erin kan je quasi onmogelijk lek rijden, en dat komt zeker van pas op een off-road tocht!

Steekassen, nu al op veel racefietsen te zien en uiteraard ook op de meeste gravelbikes. Waarom? Steviger, stijver en stabieler. Zeker in combinatie met schijfremmen een aanrader.

- Een 1x11 goep? De voordelen zijn: je fiets wordt lichter, je kan je meer focussen op het rijden en minder op het schakelen, geen risico op haperende voorderailleur, goedkoper en gemakkelijker in onderhoud, het afstellen is simpel en het is stiller. De nadelen zijn: afhankelijk van de opstelling is ofwel het klimmer zwaarder of gaat het minder snel op het vlakke en je hebt grotere stappen op je cassette nodig om aan een vergelijkbaar bereik van een 2x11 te komen.

- Vaak wordt op de gravelbike gekozen voor een iets breder stuur met een grotere flare-out. Dit geeft je meer controle in alle omstandigheden.

Uiteraard zijn er veel verschillen tussen de gravelbike frame’s onderling. Bijvoorbeeld de Niner RLT 9 heeft een echte ‘gravel’ geometrie waar de JGuillem Atalaya eerder een competitieve race geometrie heeft.