Sram Red eTap AXS road 1x12 of 2x12

Voor we verder gaan al direct even een woordje over de prijs. Kort samengevat: redelijk duur. Prijs voor de 2x12 groepset voor op de weg (met schijfremmen) is vanaf 3400 euro, de 1x12 is er vanaf 3000 euro. Indien ik een fiets ‘à la carte’ opbouw met deze groep, dan kan dat, afhankelijk van welke frameset en afwerking je kiest, vanaf +- 5000 euro. Maar indien je geld genoeg hebt en fietsen is jouw passie, dan lijkt me dit een geweldige groep. ‘Lijkt’ zeg ik want ik heb er zelf momenteel nog niet mee gereden, dus al deze uitleg is enkel op basis van wat ik gelezen en gezien heb. 

Er is ook een elektronische 1x12 MTB groep (de Eagle AXS) maar ik ga het hier voornamelijk hebben over de groep voor op de weg.

Crankstellen

Er zijn drie 2x12 crankstellen, telkens met 13 stappen verschil en uit 1 stuk gemaakt: 50-37, 48-35 en 46-33. Er is ook een 1x12 crank met 1 blad: 40, 44, 46, 48 of 50 tanden (bij de 2 laatste ‘aero-uitvoeringen’ is het kettingblad helemaal dicht). Ik vermoed dat die met 38 en 42 tanden er ook nog zullen komen. Tevens zijn er versies met een geïntegreerde powermeter in de bladen, ook voor de 1x12 crank.

Cassettes

De 12-speed cassette, uit 1 stuk gefreesd, is er in 3 versies: 10-26, 10-28 of 10-33. Hiervoor heb je wel een Sram XDR driver body nodig voor op je wiel. Voor de liefhebbers, hier de kransjes: “10-11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-26”, “10-11-12-13-14-15-16-17-19-21-24-28” of “10-11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-33”. Voordeel van dat 10 kransje is dat je vooraan geen extra groot blad meer nodig hebt om een ‘sprintje’ te kunnen trekken. Een 53x11 geeft bij 90 omwentelingen 55 km/u terwijl je met een 50x10 naar de 57 kilometer per uur schiet.

Flattop ketting

Door de buitenste schakels anders te vormen is de smallere ketting minstens net zo sterk als de 11 speed Red variant. Deze nieuwe ketting zou echter tot ruim 35% langer mee moeten gaan. 

 Achterderailleur met Orbit demper

Je kan een 1x12 gravelfiets opbouwen, zonder voorderailleur dus. Hiervoor heeft SRAM geen aparte achterderailleur gemaakt. Deze nieuwe Red achterderailleur heeft een ingebouwde vloeistof demper die de ketting strak houdt en er is geen clutch of extra veer mechanisme meer nodig. De AXS wegderailleur is dus 1x en 2x compatibel.

Voorderailleur

Bij de vorige versie van de eTap 11 speed groep zat de voorderailleur vrij kort op de zitbuis en kort op de band wat bij veel gravelfietsen een probleem was. Dat is bij deze nieuwe versie opgelost zodat er meer dan genoeg ruimte is. Voor de rest is deze gebouwd uit steviger materiaal dan de vorige versie.

Shifters/remmen

De shifters liggen zoals gewend van Sram erg goed in de hand. Dankzij het elektronische schakelen heb je echt niet meer dan een lichte aanraking nodig om je versnellingen aan te passen. De kleine schakelvertraging die er was bij de vorige versie is helemaal weg. AXS schakelt nagenoeg direct, minstens even snel dan Di2. Ook bevat de chip Bluetooth en ANT+ iets wat de oude groep nog niet had. Dit maakt updaten, linken en aanpassen van diverse functies vele malen makkelijker. De reach van de remhendels kan je uiteraard aanpassen. Nieuw is dat je ook de ‘hardheid’ van de rem kan aanpassen.

AXS app

AXS is het centrale systeem waarmee je al je Sram groepsets uit de AXS-serie kunt instellen. Je kan de knoppen van je shifter(s) via je app precies afstellen zoals jij het wilt. Welke knop wat doet in welke situatie? Het aantal tandwielen dat je schakelt voor een korte of lange klik? Geen probleem! Je kunt zelfs bepalen met welke shifter(s) je waar schakelt.

Combineren met de Eagle AXS MTB groep

De Sram AXS MTB en weg groep zijn onderling gemakkelijk te combineren. Enkel de achterderailleur, ketting en cassette moeten van dezelfde groep zijn. Dus dat geeft nog heel wat extra mogelijkheden. Je kan dan bijvoorbeeld ook deze combinatie monteren: een Eagle AXS achterderailleur (met lange kooi) met een 10-50 cassette (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42-50). Dit dan in combinatie met een 1x12 crank met 42 of 44 tanden (gaat wel niet met een 2x12 crank). En dus met de race-shifters en flatmount hydraulische schijfremmen. De combinatie 42-42 klimt vlot heb ik zelf al ervaren en met de 50T heb ik dan nog eentje ‘over’ voor als het (offroad) écht stijl gaat.

Duurzaam

Al deze onderdelen zouden véél langer meegaan dan we gewend zijn, de absolute top qua duurzaamheid naar het schijnt. Gezien de prijs mag dat ook wel. Elektronisch schakelen zonder kabels (in tegenstelling tot de Shimano Di2) is zonder twijfel een meerwaarde. De batterijen zouden gemakkelijk >25 uur meegaan (1000 km zeggen ze) en ze zijn uitwisselbaar. Een reserve batterij is daarnaast ook gemakkelijk mee te nemen. Qua schakelen is deze groep snel en feilloos. Het gebruikte materiaal is licht maar toch heel stevig. De perfecte werking van de app maakt koppelen, functies instellen en updaten echt makkelijk. 

Mijn conclusie

Deze Sram AXS groepen geven je heel veel mogelijkheden, veel spreiding (vooral bij de 2x12 dan) en voldoende bereik in de door jou gekozen configuratie. Indien bovenstaande allemaal klopt, en ik ga daarvan uit, dan is dit zonder twijfel dé topgroep. Enig negatief punt dat ik kan bedenken is dat ik het (persoonlijk) spijtig vind dat er geen 10-36 cassette voor op de weg/gravel en een 10-42 cassette voor op de MTB/offroad bestaat, maar misschien komt dat nog. Voor de rest ziet dat er veelbelovend uit, binnenkort eens proberen, van zodra m’n bankrekening dat toelaat :-)