TUBELESS

In dit artikel geven we wat meer uitleg over tubeless banden, wielen en montage. 

Tubeless rijden scheelt gewicht, rijdt minder lek, er is minder rolweerstand en het biedt meer comfort en grip omdat een lagere bandenspanning mogelijk is. Voordelen genoeg dus. De latex vloeistof die je inbrengt zorgt ervoor dat (kleine) gaatjes onmiddellijk gedicht worden. In het MTB is tubeless reeds langere tijd de norm, ook op gravelbikes is dit veel het geval. Stilaan zie je ook in het prof peloton dat renners zich aan tubeless wagen.

Het is aan te raden dat je enkel wielen tubeless gebruikt indien de producent uitdrukkelijk aangeeft dat ze hiervoor geschikt zijn, kwestie van geen risico’s te nemen! Je hebt zowel ‘tubeless’ als ‘tubeless ready’ wielen, bij die laatste moet er een tubeless velglint op de velg aangebracht worden en bij die eerste niet.

Wat betreft de banden, weet dat niet alle banden geschikt zijn voor tubeless. Als je een band die daar niet voor geschikt is tubeless gaat monteren, zal die van de velg springen, hopelijk voor je er mee gaat rijden. Dikwijls staat er TLR of TCS op de banden vermeld om aan te geven dat ze ‘tubeless ready’ zijn. Indien niet vermeld, om zeker te zijn, best informeren bij de fabrikant of leverancier.

Zowel tubeless wielen als banden kunnen ook met binnenband gebruikt worden. Dus als je toch lek rijdt, geen probleem: tubeless ventiel en latex vloeistof eruit en binnenband erin. Of gebruik een plug, insteken, oppompen en wegwezen.

Hoe maak ik mijn wielset tubeless?

  • Reinig en ontvet de velgen.

  • Monteer tubeless velglint indien nodig. Begin 15 cm voor het ventielgat, ga helemaal rond en eindig 15 cm na het ventielgat. Het veldlint kan best 3 mm breder zijn dan de binnenbreedte velg.

  • Plaats het tubeless ventiel, gemakkelijkste is er in draaien in plaats van duwen. Zorg dat de sluitring aan de buitenkant stevig vastgedraaid is.

  • Zet de tubeless geschikte band op de velg. Eventueel met behulp van Schwalbe ‘Easy Fit’ waarmee de band gemakkelijker op de velg geraakt.

  • Pomp de band alvast een keer op (best met compressor of pomp met drukkamer). De knallen die je hoort, betekenen dat de band zich vastzet op de velg.

  • Laat de lucht terug af.

  • Draai het bovenste stukje uit het ventiel (= binnenventiel) met behulp van het bijgeleverde hulpstukje.

  • Spuit ongeveer 50 à 60 ml latex antilekvloeistof langs het open ventiel.

  • Plaats het binnenventiel er terug op.

  • Pomp de band terug op.

  • Belangrijk: draai en keer het wiel in alle richtingen zodat de vloeistof overal de band raakt.

  • Laat het wiel een uurtje ‘rusten’ en herhaal, indien er luchtverlies is, de voorgaande 2 stappen.

Het gebeurt zelden dat een band van in het begin 100% zijn druk behoudt, zeker niet als je er nog niet mee gereden hebt. Dus het kan zijn dat je regelmatig nog wat moet bijpompen in het begin. Na enkele ritten betert dit. Laat je je fiets een week staan, dan zal je uiteraard nog wat moeten bijpompen voor je vertrekt.

ENKELE TIPS: Neem een extra binnenventiel mee, soms geraakt deze ‘verstopt’ en kan je geen lucht meer bijpompen. Neem best ook een binnenband mee en een (CO2) pomp. Vul om de 4 à 6 maanden de latex vloeistof aan. Wanneer er latex vloeistof door de gaten over de spaken loopt dan moet je het tubeless velglint vervangen,

Veel succes!