Getest: Redshift verende stuurpen en zadelpen

In dit blog artikel deel ik graag mijn bevindingen van mijn tests met de Redshift verende stuurpen en zadelpen.

Redshift ‘dempende’ stuurpen

Eerst en vooral vind ik dat het eerder een ‘dempende’ stuurpen is dan een ‘verende’. Je kan niet zeggen dat deze echt gaat ‘veren’. Dit is zeker niet negatief bedoeld, in tegendeel, ik vind dit eerder positief. Schokken worden als het ware deels weg gefilterd door de dempende ‘kussentjes’ die zich in de stuurpen bevinden. Het is vooral op kasseistroken dat je de efficiëntie van de stuurpen ten volle ervaart. Ik vind deze Redshift dempende stuurpen een echte aanrader en ik zal die dan ook zelf blijven gebruiken, zowel op mijn stalen gravelbike als op mijn carbon crossfiets. Op mijn klimfiets ga ik deze stuurpen niet zetten, enerzijds omdat het niet echt nodig is en anderzijds omdat deze toch wel wat zwaarder weegt dan een gewone stuurpen. De beschikbare lengtes zijn: 90, 100, 110 of 120 mm. Je hebt er een +/- 6° en een +30°. Gewicht is +- 250 gram. Prijs is 179,90 euro.

Redshift ‘verende’ zadelpen

De Redshift verende zadelpen is mooi afgewerkt en zorgt ervoor dat alle schokken netjes opgevangen worden. Je kan deze zacht of heel strak afregelen naargelang hoe je het zelf wenst, met 1 of 2 veren. Ik vind vering in een zadelpen enkel aangenaam als ik ze heel strak kan afstellen zodat ze niet bij de minste oneffenheid gaat ‘veren’. Helaas weeg ik rond de 100 kg en zelfs indien ik deze op zijn maximum strak afregel, beweegt ze nog te veel naar mijn zin. Dus ik vind dat deze zadelpen heel goed werkt, maar misschien beter voor personen met minder gewicht. Deze zadelpen weegt 500 gr en dat is natuurlijk ook meteen heel wat extra gewicht. Maar als je dat niet erg vindt, moet ik zeggen dat deze wel voor heel wat extra comfort zorgt en de moeite waard is om aan te kopen. Prijs is 234,95 euro.