REVIEW NINER MCR 9 RDO

Hierbij een korte review na 700+ kilometer gereden te hebben met de Niner MCR 9 RDO. Eerlijk gezegd was het toch even wennen om te rijden met deze dubbel geveerde gravelbike, want ik hou niet zo van vering op een fiets. Het was daardoor niet evident om het testen van deze MCR onbevooroordeeld tegemoet te treden.

niner mcr 9 rdo 2.jpeg

Dit gezegd zijnde wil ik wel direct duidelijk zijn over één feit: deze Niner MCR 9 RDO is GEEN mountainbike. De geometrie en de vering zijn absoluut gravel-gericht. Dat was me al duidelijk na 5 minuten op de fiets.

Ik heb deze MCR opgebouwd met een Sram Force 1x11 groep. Achteraan een 10-42 cassette en vooraan een Wolftooth 36 tanden blad. Waarom 36? Ik vind 1 op 1 wel aangenaam voor het klimmen en dan heb ik nog dat extra 42 kroontje voor als het echt zwaar wordt. Ik heb ook gekozen voor de ‘basisopbouw’ die op m’n site te vinden is om te zien wat dit geeft qua gewicht. Ik kom uit op exact 11 kg (zonder pedalen), wat nogal meevalt vind ik zelf. Ik denk dat ik die met een lichte wielset en wat lichtere (lees: ook duurdere) onderdelen wel onder de 10 kg kan krijgen. Helaas moet je toch snel 100 euro meer neertellen per 100 gr minder. 

Wat de vering betreft, deze kan je perfect afstellen (lees: lucht bijpompen of lucht aflaten) afhankelijk van je gewicht of hoe ‘straf’ je die wenst. Ik weeg 97 kg, dus ik heb wel wat lucht moeten bijpompen. Ik heb wel gemerkt dat het nog een verschil geeft of het buiten heel koud of heel warm is, dus misschien in de zomer een klein beetje lucht ‘aflaten’. Tevens kan je de achtervering afzetten, de voorvering kan ook af, op halve kracht en kan ook nog verder afgeregeld worden. Dus daar heb je wel wat mogelijkheden en ik moet zeggen dat de vering me aangenaam verrast heeft. Zelfs op de weg laat ik deze graag opstaan.

Wat me ook heel snel duidelijk was is dat dit een bijzonder comfortabele gravelbike is. Alle oneffenheden worden perfect opgevangen door de vering. Vooral de achtervering vind ik heel aangenaam. Zelf heb ik wel wat last van m’n rug en nek, vooral de dagen na een wat lange of zwaardere rit. Ik heb met deze MCR één langere rit van 130 km gereden, waarvan meer dan de helft offroad, en ik merkte toch een groot verschil, ik had veel minder last in m’n rug en nek. 

Qua wendbaarheid vind ik hem wel wat ‘trager’ dan de Niner RLT 9 RDO, zeker in het begin was het even wennen. Maar ik ben dan ook geen vering gewoon en technisch wat minder onderlegd. Ik vermoed dat iemand die technische erg bekwaam is veel meer uit deze fiets kan halen dan ik. Maar qua wegligging en grip voel ik wel dat de MCR een streepje voor heeft op een gravelbike zonder vering.

Mijn conclusie: Rij je vooral lichte gravel en weg, dan zou ik deze persoonlijk niet kopen maar eerder kiezen voor de Niner RLT 9 RDO. Ben je op zoek naar een ‘extra’ comfortabele gravelbike of ben je van plan veel technische parcours te doen, dan is de MCR zeker iets voor jou. Zonder twijfel een unieke gravelbike.