De geometrie van een gravelbike

In dit artikel probeer ik je wegwijs maken in de geometrie van de gravelbike door wat meer info te geven over enkele van de belangrijkste maten.

STACK geeft aan hoe diep je op een fiets zit, dus hoe hoog of laag je stuur komt te staan (zonder rekening te houden met spacers onder de stuurpen wel te verstaan). REACH geeft een indicatie over hoe gestrekt je op een fiets zit, op hoeveel afstand je stuur komt (zonder rekening te houden met de lengte van de stuurpen). Met een kortere reach en een hogere stack (zoals bij de meeste gravelbikes) zit je in meer relaxe positie op de fiets.

De WIELBASIS van een gravelbike is over het algemeen iets langer dan deze van een racefiets, dit om meer stabiliteit te creëren.

Een kortere ZITBUIS maakt het frame meer ‘sloping’ (bovenbuis loopt meer naar beneden vanaf de balhoofdbuis gezien). Mijn ervaring is dat een kortere zitbuis je gravelbike iets sportiever en reactiever maakt, en het is wel handig bij het afstappen. Een meer horizontale BOVENBUIS maakt de gravelbike naar mijn gevoel stabieler maar mischien net iets minder wendbaar.

De BALHOOFDBUIS van een gravelbike is vaak langer en de hoek is iets schuiner om meer ontspannen te sturen en een rechtere zithouding te creëren. Maar dit is erg afhankelijk van model tot model.

Uiteraard doet iedere fabrikant z’n zin inzake geometrie, er zijn geen te volgen richtlijnen. Dus dat maakt dat er grote verschillen op te meten vallen tussen verschillende gravelbikes. Voor ieder wat :-)

Hier nog een vergelijking in maten tussen diverse modellen gravelbike / cyclocrosser / racefiets: