Shimano gaat (eindelijk) ‘gravel’

Shimano introduceert een nieuwe reeks onder de naam GRX. Het gaat hier om een serie groepen specifiek ontwikkeld voor gravel en/of adventure fietsers. Wat erg opvalt is dat er héél veel keuze is: dubbele en enkele aandrijflijnen, mechanisch of elektronisch schakelen, 11 of 10 versnellingen. Samen dus goed voor elke stijl van gravel rijden en denkelijk voor ieders budget wel wat.  

GRX omvat 3 series waarvan de onderdelen onderling kunnen gecombineerd worden (binnen 10 of 11 speed uiteraard): de RX810 en RX600 reeks (11-speed) en de budgetvriendelijkere RX400 reeks (10-speed).

Er zijn drie crankset opties: 1x11, 2x11 of 2x10. Nieuwe cassettes en kettingen zijn er niet, je kan de reeds bestaande hiervoor gebruiken. De cranks zijn ontworpen met een 2,5 mm extra kettinglijn voor meer speling, wat zeker een goede zaak is.

Er zijn Di2 en mechanische voorderailleurs ontwikkeld ook met 2,5 mm extra uitgaande speling om bredere banden tot 42 mm te kunnen monteren. Dit betekent wel dat de GRX-voorderailleurs met Shimano GRX cranks dienen te worden gecombineerd. 

In de 1x setup zijn er crankstellen met 42 of 40 tanden waarbij het ‘Shimano Dynamic Chain Engagement’ principe wordt gehanteerd om de ketting beter op het blad te houden. Het dubbele crankstel heeft 48/31 of 46/30 kettingbladen. Persoonlijk vind ik 17 tanden verschil bij die 48/31 wel veel, maar als dat ‘werkt’ dan is het wel een goede zaak. 

De GRX achterderailleurs maken gebruik van de in 2018 geïntroduceerde technologie van de RX-achterderailleur en zijn ontworpen voor geruisloos, soepel en betrouwbaar schakelen op ruw terrein met een kettingstabilisatiesysteem dat bekend staat als Shadow RD+. Er zijn ‘korte’ versies (voor een tot 11-34 cassette) en ‘lange’ versies (tot 11-42). 

Bij de GRX is schakelen mogelijk dankzij speciale, ‘gravel minded’ ergonomische shifters met een 18 mm hoger aspunt, gebogen profiel van de remhendel en antislip afwerking met reliëf.

Om het gebruik van dropper zadelpennen bij het rijden op gravel te integreren, heeft Shimano een linkse hydraulische schijfremhendel ontwikkeld die (bij een 1x11 aandrijflijn) een dropper zadelpen kan bedienen. Shimano GRX heeft ook 1x11 hydraulische schijfremhandgrepen aan de linkerzijde zonder dropper of interne schakelonderdelen.

Opvallend is dat voor wat betreft de remmen er een extra remoptie is met een hydraulische remhendel die wordt aangesloten op de hydraulische hoofdleiding. De remhendel is ontworpen om naast de stuurpen op het stuur te worden gemonteerd en biedt opties voor het remmen bij het rijden met de handen bovenop het stuur. En dat spreekt me persoonlijk wel erg aan.

Deze Shimano GRX groepen zullen beschikbaar zijn vanaf juli. Zelf ga ik deze zeker eens proberen, dat zal de goedkoopste 2x11 worden… ik ga er altijd van uit dat als die goed is dan zullen de duurdere varianten dat ook wel zijn! Prijzen weet ik nog niet.